OrangeのFive evoというフレーム
It's been a while since I bought a full suspension
Orange's Five evo frame
2021年ももう終わりそうな今トレンド真っ只中の29erやマレットではなくオワコン気味な27.5のショートトラベルなフレームを新品で
もちろん現行品です
Now that 2021 is almost over, we have a new 27.5 short travel frame instead of the 29er or Mallet that are in the middle of a trend.
Of course, it's a current product.
だいぶ前からシングルピボットのバイクに興味があったしショートトラベルなのがオレンジのスパルタンなイメージに相まってついつい購入してしまった
最初はエンデューロバイクであるAlpine6を買う気マンマンだったがシートアングル74度なのが引っかかって途中でオーダーを変更した
I've been interested in single pivot bikes for a long time, and the short travel combined with the spartan orange image made me buy one.
At first I was ready to buy the Alpine 6 enduro bike, but the 74 degree seat angle bothered me and I changed my order halfway through.
言いにくいけど国内代理店からじゃなくてイギリスの代理店から購入した
そしてコロナとかの影響もあって届くのに14ヶ月かかった…
I hate to say it, but I bought it not from a domestic distributor, but from a distributor in the UK.
And it took 14 months for it to arrive, due to Corona and all...
フレームサイズはM
ジオメトリーはこんな感じ
Frame size is M
Geometry is like this
HA 64度
シートアングル 76度
リーチ 464
CS 435
ST 603
WB 1218
BB -35(!!)
HA 64 degrees
Seat angle 76 degrees
Reach 464
CS 435
ST 603
WB 1218
BB -35(!!!)
トラベルは前が140mmでリアが130mm
似たようなカテゴリだとibisのmojo、サンタの5010があるがここまでロング、ロー、スラックではない
特にBBハイトは27.5のフルサスと考えるとやりすぎな低さ
Travel is 140mm in the front and 130mm in the rear.
In a similar category, there is the ibis mojo and the Santa 5010, but they are not as long, low and slack.
Especially the BB height is too low for a 27.5 full suspension.
Propain Tyeeと比べるとトラベルが前後30mm減ってるのにヘッドアングルは1度寝てリーチは40mm伸びてBBは30mm下がった感じである
Compared to the Propain Tyee, the travel is 30mm less front to back, the head angle is 1 degree lower, the reach is 40mm longer and the BB is 30mm lower.
Parts |
Frame: Orange Five EVO. Misc.: Size M |
Rear Shock: Rockshox SuperDeluxe Ultimate 130mm 190mm x 45mm |
Fork: Rockshox Pike Ultimate 140mm 37mm |
Headset: Cane Creek 40 |
Handlebar: Oneup Components CarbonBar 35mm rise 760mm |
Stem: Raceface Turbin 32mm |
Brakes: Hayes Dominion A4 |
Brake Levers: Hayes Dominion A4 |
Shifters: Sram GX Eagle |
Front Derailleur: ------- |
Rear Derailleur: Sram GX Eagle |
Cranks: Sram GX Eagle 165mm with O-chain Spider 32T |
Bottom Bracket: Sram dub(BSA) |
Chain: Sram XX1 Eagle 12s |
Cassette / Rear Cog: Sram GX Eagle 10-52t |
Pedals: burgtec |
Front Rim: LightBicycle recon pro 30mm |
Rear Rim: LightBicycle recon pro 30mm |
Hubs: OnyxRacing Vesper |
Spokes: Sapim D-light |
Front Tire: Maxxis Minion DHF WT 2.5 with Rimpact |
Rear Tire: Maxxis Minion DHR2 WT 2.4 with Rimpact Pro |
Seatpost: Bikeyoke divine 145mm(15mm down) |
Seatpost Clamp: Other |
General Info |
Model Year: 2022 |
Riding Type: Trail / All-Mountain |
パーツ構成は正直かなりこだわった
特にハンドルのライズは今まで20mmとかのローライズしか使ってなかったから今回の35mmは個人的にはだいぶ冒険した
しかし昨今ダウンヒルやエンデューロを見てるとハイライズを使ってる人がとても多いし、このロングリーチを振り回すにはハンドル位置を高めるしかないと思った
To be honest, I was quite particular about the parts configuration.
In particular, I've only used low-rise handlebars with a 20mm rise, so the 35mm rise was a bit of an adventure for me.
However, there are a lot of people who use high rise handlebars in downhill and enduro races these days, and I thought the only way to swing this long reach is to increase the handlebar position.
あと最後の最後まで悩んだのがシートポスト
シートチューブの長さが17インチとTyeeに比べて13mmぐらい低いんだけど正直Tyeeで使ってるドロッパー125mmは短いと感じてたので伸ばしたかった
スタックハイトが低い上に長さの調整ができるOneupのドロッパーが買えれば悩みもあまりなかったが全く在庫復活する気配もなく結局Bikeyokeを選択した
reviveは長らく使っててその快適性は十分理解していたがトラベル調整ができない
どのくらいの高さがベストかわからないけど長めを用意したかったので長さの調整ができるdivineを用意することにした
divineの160mmを買ったがやはり少し長くてトレイルでの足付きが悪かったから15mmスペーサーを追加し145mmに変更した
divine買った当初は動きの渋さにやはりrevive買っておけば良かったか…と思ったけどエア圧調整(320psi)とトラベル調整で快適になったから選択は間違ってなかったと信じる
The other thing I was struggling with until the very end was the seat post.
The seat tube length is 17 inches, which is about 13mm lower than the Tyee's, but to be honest, I felt the 125mm dropper I use on the Tyee was too short, so I wanted to extend it.
If I could have bought a Oneup dropper with a lower stack height and adjustable length, I wouldn't have had too much trouble, but there was no sign of stock coming back, so I ended up choosing the Bikeyoke.
I've been using the revive for a long time, and I know how comfortable it is, but it doesn't have adjustable travel.
I don't know what the best height is, but I wanted to get a longer one, so I decided to get the divine, which is adjustable in length.
I bought the 160mm divine, but it was still a bit long and I didn't feel comfortable on the trail, so I added 15mm spacers and changed it to 145mm.
When I first bought the divine, I thought that I should have bought the revive because of its reluctance to move, but after adjusting the air pressure (320psi) and travel, it became comfortable, so I believe that I made the right choice.
しかしこいつのすげーところは全くガタがないところ
reviveでもほんの僅かにカタカタとするポイントがあったけどdivineは文字通りガタなし
今まで色々ドロッパー触ってきたけどここまでガタないのは初めて
But the great thing about this one is that it has no rattle at all.
Even with revive, there were a few points where it rattled a bit, but with divine, there was literally no rattle!
I've used a lot of droppers in my life, but I've never had one that rattles so much!
ちなみにホイールは剛性重視でカーボンにした
そしてハブはOnyxの無音ハブ
ダイキさんのバイクにまたがらせてもらった時に感動してからいつかは欲しいと思ってたが遂に買ってしまった
By the way, I decided to use carbon wheels for rigidity.
And the hubs are Onyx silent hubs.
I was so impressed when I rode Mr. Daiki's bike that I wanted to buy one someday, but I finally did!
回転はすこぶる良くてフロントハブ並みとまでは言わないけど普通のフリーのハブに比べるとほんとよく回る
ダラっと漕ぎなしでフラットな場所走らせてると回転抵抗が少ないからか減速も少しゆっくり
早くバイクに慣れてブリブリ走りたい
The rotation is very good, not as good as the front hub, but much better than the normal free hub.
When I ride the bike on a flat surface without pedaling, it decelerates a little slower because there is less rotational resistance.
I can't wait to get used to the bike and get blistering!
And the highlight of this bike is this spider called O-chain.
これはキックバックを減らしてサスペンションを動きやすくするためのパーツ
今年のレースシーンでは多くのワールドカッパーやらエンデューロレーサーが使っていてとっても気になったのである
まだ日本向けの販売がないなかメーカーにお願いしてイタリアから送ってもらった
スパイダーとしてはあり得ない値段の高さだが長く使えそうな気がするので後悔はしてない(はず)
人によってはオレンジのバイクよりこっちのチェーンリングのほうがずっと気になるだろうと思うので聞きたいことがあれば声かけてください
怪しいバイクが並ぶ怪しいトレイルでの写真
O-chainは6°の設定にしてある
エルゴンのサドル好きなのでSM Enduroを入れてみた
ケーブルタイはオレンジのかわいいやつ
ちっちゃくてかわいい
今回はアダプターもちゃんとヘイズで統一した
ちなみにフロント側はなかなかヘイズのアダプターが手に入らなくて仕方なく高級なintendブラックラインのアダプターを買ったけどキャリパーが大き過ぎて使えなかった…
とりあえずしばらくは乗り慣れようと思う
②はサグ取り直しでエア圧を下げてちゃんと適正なサグをとってみた
③はちょっと毛色変わってハイスピードトラック
This is a part to reduce kickback and make suspension movement easier.
I was very curious about it because I saw a lot of worldcup racers and enduro racers using it in the race scene this year.
I asked the manufacturer to send it to me from Italy, as it was not yet available for Japan.
The price is unbelievably high for a spider, but I think I can use it for a long time, so I don't regret it.
I'm sure some people will be much more interested in this chainring than the orange bike, so if you have any questions, please ask!
怪しいバイクが並ぶ怪しいトレイルでの写真
Photo on a weird trail with weird bikes.
さて、まだあまりこのバイクに乗れてないけどごく僅かに行ったトレイルと富士見パノラマで乗った印象を書いておく
Well, I haven't been able to ride this bike much yet, but I'll write down my impressions of the few trails I've been on and the Fujimi Panorama.
・ロングリーチ故にかやはりフロントアップは少しやりにくい、特にバニホはちゃんとタメないとフロントが上がらない
・ドロップで引ききれずに低速だとフロントローになる感じがある、乗り方合わせないといつかやばい、もう少しフロントアップしやすいセッティングにしたほうがいいかな?
・BBハイトの低さによるのかコーナリングがやたら気持ちいい、しかしグランドヒットが気になって両足荷重で曲がるのが少し怖い
・ショートストロークだからなのか姿勢変化が少なくてバイクの動きが予測しやすい
・シングルピボットだからだと思うけど所謂ブレーキジャック(アンチライズ)を感じる!ラフな路面でブレーキ引きずるとリアショックが動きにくい(Tyee比でマジで感じる)
・でも非常にダイレクトな感覚があって予測しやすいからネガティブに働かない
・高速セクションでの衝撃には底付き感は否めない
・だからタイヤの空気圧がかなり大事に思える
・激しくはないけどタイヤインサートが地面打ってる感覚ある
・O-chainのおかげかラフな路面で底付き感あるけどペダルを介して吹っ飛ばされるような感覚はない
・パイクが軽いおかげでロールした時の動きが軽い!
・ショートストロークだから富士見パノラマは結構腕にくるね
・低速でふらつく!
・It's a little difficult to raise the front because of the long reach, especially with the BannyHop.
・If you don't adjust your riding style, you will be in trouble.But I'm worried about the ground hit, so I'm a little afraid to turn with both feet loaded.
・It is easy to predict the movement of the bike because there is little posture change due to the short stroke.
・I think it's because of the single pivot, but I feel the so-called brake jack (anti-rise)! The rear shock does not move easily when dragging the brake on a rough road (I really feel it compared to the Tyee).
・The rear shock is hard to move when dragging on the brake on rough road.
But it's very direct and predictable, so it doesn't work negatively.
・So tire pressure seems to be very important.
・I can feel the tire insert hitting the ground, though not hard.
・There is a feeling of bottoming out on rough surfaces thanks to the O-chain, but I don't feel like I'm being blown away through the pedals.
・Thanks to the light weight of the pike, the movement when I roll is light.
・Because of the short stroke, Fujimi Panorama is quite hard on my arms.
・It wobbles at low speed.
O-chainは6°の設定にしてある
漕ぎ始めに違和感があるけど漕いでる間やダウンヒルじゃ全く気にならない
これのおかげなのかリアトラベルが増したような感覚になる
リア160mmとかのエンデューロバイクと感覚的に変わらない、マジで
そして同じように突っ込むとフルボトムしてショートストロークだったことに気がつく感じ
The O-chain is set at 6°.
There is some discomfort at the beginning of pedaling, but it doesn't bother me at all while pedaling or downhill.
It may be because of this, but it feels as if the rear travel is increased.
It feels the same as an enduro bike with 160mm rear travel, seriously.
And when you go in the same way, it's like you bottom out and realize you had a short stroke.
追記20211108
そして小変更でチェーンをGXからXX1に変えてみた
そして1リンク伸ばしてみた
変速性能に差はないけどちょっと短かったのかなんとなくディレイラーのテンション感じて漕ぎが重く感じてたのが改善した
しかしO-chainの違和感は未だに感じる
下りでは全く問題ないけど漕ぎ始めの遊びはリスタートの時に必ずスカっとするので正直乗りにくい
あとトルクを掛けて登る時にムニュムニュ感を感じるのが嫌な感じ
オーバルリングみたいに全く違和感なくなるみたいな感じはない
O-chain外したいなーと思いつつ下り性能の向上はたしかにあると思うから悩ましい
エラストマー交換してみようかな?うーん
Postscript 20211108.
And I made a small change, I changed the chain from GX to XX1
And I extended one link.
There was no difference in the shifting performance, but it was a little bit too short, or I felt the tension of the derailleur, and the pedaling felt heavy, but it was improved.
However, I still feel the discomfort of the O-chain.
There is no problem at all when descending, but the play at the beginning of pedaling is always a little scary when restarting, so it is difficult to ride.
Also, I don't like the feeling of jiggling when climbing with torque.
It's not like an oval ring where you don't feel any discomfort at all.
I'd like to remove the O-chain, but I'm not sure if it will improve downhill performance.
Maybe I should replace the elastomer? Hmmm
エルゴンのサドル好きなのでSM Enduroを入れてみた
グレードはCompでサイズはS
標準体型の日本人男性だったら基本的にSが適合サイズかな
座った感じはSMEよりも硬めな感じがする
そして窪みにゴミがたまる…
角度、位置調整で座り心地は良くなったけどロングライドしたらどうかな?
追記20211108
1時間ぐらい漕ぎ上げのアプローチでサドルの良さを感じた
サドルはたしかに固いんだけど逃しがいい具合に聞いているのかケツ痛くなることがなかった
ポジションの問題もあると思うけどSMEよりも快適に登れた
I like Ergon saddles, so I put in a SM Enduro.
The grade is Comp and the size is S.
If you are a Japanese man with a standard body shape, S is basically the right size.
It feels firmer than the SME saddle.
And the dimples are filled with dust...
I've adjusted the angle and position of the seat to make it more comfortable, but I'm not sure if it's worth it for long rides.
Postscript 20211108
I felt the saddle was good on the approach of pedaling up for about an hour.
It is true that the saddle is hard, but I didn't feel any pain in my ass because I was listening to the relief.
I think it's also a matter of position, but it was more comfortable than the SME.
初のインターナルルーティングなケーブル、ホースは苦労の連発だった
シリコンスプレーの存在にもっと早く気が付かなければならなかった…
My first internal routing cable and hose was a pain in the ass.
I should have known about the silicone spray sooner...
ステムは突き出し32mmのレースフェイスのもの
フレームのリーチが長いからステムは短めにしてみたけど正直40mmを入れてみたいかなと思った
フロントアップのやりやすさを考えるとステムのスペーサーも今の10mmから15〜20mmにして高さ調整したらどうなるかな?と興味津々です
The stem is a race face stem with a 32mm stick out.
I tried to shorten the stem because of the long reach of the frame, but to be honest, I thought I'd like to add a 40mm stem.
I'm wondering what would happen if I changed the spacers on the stem from 10mm to 15-20mm to adjust the height for easier front up. I'm very curious!
ケーブルタイはオレンジのかわいいやつ
フレームに付属してなかったからわざわざオレンジから買った
The cable tie is a cute orange one.
They didn't come with the frame, so I went out of my way to buy them from orange.
ちっちゃくてかわいい
Tiny and cute.
ブレーキはいつもどおりヘイズのドミニオン
Brakes, as usual, Dominion of Hayes.
今回はアダプターもちゃんとヘイズで統一した
This time, the adapter was also properly integrated with Hayes.
ちなみにフロント側はなかなかヘイズのアダプターが手に入らなくて仕方なく高級なintendブラックラインのアダプターを買ったけどキャリパーが大き過ぎて使えなかった…
泣きそうだった
By the way, I couldn't get the Hayes adapter for the front side, so I had no choice but to buy a high-end intend blackline adapter, but the caliper was too big to use it...
I was about to cry.
現在のサスペンションセッティング
フォーク
エア圧:66psi
トークン:1つ(標準)
リバウンド:開放から8締
ローコンプ:フル開放
ハイコンプ:フル開放
Current suspension settings
Forks
Air pressure: 66psi
Tokens: 1 (standard)
Rebound: 8 tight from open
Low Comp: Fully open
High Comp: Fully open
サグは20%ちょうど
→エア圧を62.5psiに変更しリバウンドを開放から5クリックにしてみた
理由はちょっと腕にくるから
ちゃんとサグ取ったら62.5psiでも20%に落ち着いた
変更して乗った感じはかなりマイルドになった気がする
リバウンドはほんの少し遅くて根っこの段差が連打で続くところだとハンドルが上下にボヨンボヨンして制御不能になるから早めて見た感じ
また早いところに行って確認してみる
Sag is exactly 20%.
→I changed the air pressure to 62.5psi and changed the rebound from open to 5 clicks.
The reason was that it was a little hard on my arms.
I changed the air pressure to 62.5psi and changed the rebound from open to 5 clicks.
I think the ride is much milder now.
The rebound is just a little slower, and the handlebars bob up and down uncontrollably on the root bumps, so I had to speed it up.
I'll go back to the earlier part of the day and check it out.
リアショック
エア圧:165psi
スペーサー:たしか一つ
リバウンド:フル開放
コンプ:フル開放
Rear shock
Air pressure: 165psi
Spacer: I think one
Rebound: Fully open
Comp: Fully open
サグは30%あたり
→エア圧を162psiに変更した
フロントのサグに合わせた感じ
こっちもちゃんとサグ取ったら30%とれた
前のセッティングで底付き感はあったけどそれ以上に脚にくるので少しマイルドにしたいという期待も込めてる
Sag is around 30%.
→changed air pressure to 162psi
I changed the air pressure to 162psi to match the front sag.
I was able to get 30% of the sag here too.
I had a feeling of bottoming out with the previous setting, but it hit my legs more than that, so I'm hoping to make it milder.
とりあえずしばらくは乗り慣れようと思う
セッティングは徐々に煮詰めていきたいです、はい
I think I'll just ride it for a while to get used to it.
I'd like to gradually refine the settings, yes.
追記20211107
有給取って3日間トレイル乗り込んできた
①速度早めのテクニカルトレイル→②超低速テクニカルトレイル→③速度かなり早めのダウンヒル系トレイル
Postscript 20211107.
I took a paycheck and rode the trails for three days.
(1) fast technical trail -> (2) very slow technical trail -> (3) very fast downhill trail
①は当初セッティングの状態で行ってみたが前後共にエア圧高めだったのか腕にも脚にもきた
転がりが良いのも相まってブレーキすると露骨に後ろに引っ張られるからブレーキ少なめになるけどキャパオーバーな速さになるのが怖い
かなり直線基調だからコーナーの感じは掴めず
とりあえずサグ見直しが必要と感じた
I tried to ride with the original settings, but the air pressure was too high for both front and rear, and it was hard on my arms and legs.
The bike rolls well, and when I brake, it pulls me back, so I have to brake less, but I'm afraid I'll go too fast.
I can't get a feel for the corners because it's pretty straight.
I felt I needed to review the sag for now.
②はサグ取り直しでエア圧を下げてちゃんと適正なサグをとってみた
フロントのリバウンドは少し早めてみたり遅くしてみたりした
根っこまみれのテクニカルなトレイルなので縦の動きをかなり要求されるんだけどリバウンドが遅いとフロント落とした時に戻りが遅くて上下動が大きなるから怖いと思った
なのでここでもブレーキ少なめにして転がしてクリア!みたいな感じにやってみたけどマジ怖くて笑っちゃう
やっぱ今まで乗ってたフロント170mmは偉大だなと思った
サグ取り直したおかげで腕とか脚にくる感じはなくなった気がする
トラベル短いから姿勢変化少なくてサグ取り直してもコーナリングに影響はあんまり出ないもんだなと思った
あとホイールベースが伸びた影響だと思うけど超低速なセクションはバイクがふらついて難しい…!乗り手のテクニック向上がだいぶ必要そう
(2) I re-sagged it and lowered the air pressure to get the proper sag.
I tried to make the front rebound a little faster and slower.
The trail is technical and covered with roots, so it requires a lot of vertical movement, but if the rebound is too slow, the front end will not come back fast enough when it is dropped and the vertical movement will be too big.
So here again, I tried to use less brake and roll it clear! I tried that, but it was really scary and made me laugh.
I thought that the 170mm front wheel I've been riding is great.
Thanks to the re-sagging, I don't feel it in my arms and legs anymore.
Since the travel is so short, there is not much change in posture, so I thought the sag won't affect the cornering too much.
Also, I think it's because of the longer wheelbase, but it's hard for the bike to wobble in very slow sections...! I think the rider's technique needs to be improved a lot.
③はちょっと毛色変わってハイスピードトラック
リバウンドは開放から5クリックの位置にしてみた
かなりいい感じで上下動も自然になったし腕にも脚にもこない!この速さで大丈夫ならだいたいどこでも大丈夫そうな気がする
コーナーはやっぱりすこぶる調子良くてホイールベースの長さからか体の位置がセンターに固定されて前後のトラクションがしっかり感じられていい感じ
ENSみたいなコースだと今までよりもかなり早く走れそうな気がする
あとほバイクへの信頼感を高めてラフなセクションにもっと突っ込めるようにすると最高にハッピーな乗り物になりそう
ヘッドアングルが寝てることもあって斜面に対しての限界値は高いことがわかったから乗り手のメンタルとフィジカルの強化が必要かな
3) I'm going to change my style a little bit and use a high speed track.
I set the rebound at 5 clicks from the open position.
It feels pretty good, the up and down movement is more natural, and it doesn't hit my arms or legs! If I can do it at this speed, I think I can do it almost anywhere.
In the corners, the bike feels really good, and the longer wheelbase keeps my body in the center of the track, so I can really feel the traction in the front and rear.
I feel like I can go a lot faster than before on a course like ENS.
Also, if I can increase my confidence in the bike and get into the rough sections more, it will be a very happy ride!
I've found that it has a high limit on the slope due to the sleeping head angle, so I need to strengthen my mental and physical strength as a rider.
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